Rondvaart Den Haag | Meest gestelde vragen

1.   Moet ik een vaart reserveren?

Wij raden u aan om een reservering voor losse ticketverkoop voor de reguliere rondvaarten te maken zodat u zeker bent van een plaats aan boord. Uiteraard kunt u op de bonnefooi komen, maar u loopt dan wel het risico dat de rondvaartboot vol is. Voor groepsvaarten moet altijd een reservering worden gemaakt.

 

2.   Krijg ik 65+ korting?

Wij verstrekken geen korting met een 65+ pas.

 

3.   Krijg ik korting met een Ooievaarspas?

Op vertoon van uw Ooievaarspas krijgt u 50% korting op aankoop van een los ticket voor de reguliere rondvaart door de Haagse grachten. U moet uw Ooievaarspas bij u hebben zodat u deze kunt tonen bij de ticketbalie in het havenkantoor. Alleen op vertoon van uw Ooievaarspas krijgt u de korting. Zorg ervoor dat uw Ooievaarspas geldig is. Met de Ooievaarspas kunt u geen online een reservering maken.

 

4.   Kan ik contant betalen aan boord?

Het is niet mogelijk om op de reguliere rondvaartboot contant te betalen. Aan boord van de Vlietvaart en de Madurodam Express kunt u wel contant betalen bij de schipper. Let op; u kunt dan alleen gepast betalen.

 

5.   Kan ik bij u pinnen of met een creditcard betalen?

U kunt bij ons op het havenkantoor pinnen met een bankpas met Mastercard logo. Creditcards worden ook geaccepteerd.  Er kan ook draadloos worden gepint.

 

6.   Kan ik mijn ticket voor een rondvaart annuleren?

U kunt uw ticket voor een rondvaart tot 24 uur voor vertrek annuleren. Hiervoor brengen we € 1,50 transactiekosten in rekening in verband met de kosten die ons door het betaalsysteem in rekening worden gebracht. Wij verminderen het totaalbedrag dat wij terugstorten daarmee. Binnen 24 uur voor vertrek wordt er geen restitutie meer verleend.

Het betreft hier alle vaarbewegingen waar een los kaartje voor gekocht kan worden

 

7.   Is er een toilet aan boord?

Er is geen toilet aan boord van de open rondvaartboten. Er is wel een toilet aan boord op de overdekte rondvaartboot die buiten Den Haag vaart. U kunt gebruik maken van het toilet in het havenkantoor.

 

8.   Is er een toilet in de buurt dat rolstoel toegankelijk is?

Er is geen rolstoel toegankelijk toilet in het havenkantoor. U kunt gedurende openingstijden van restaurant “Eten bij Werelds” gebruik maken van het rolstoel vriendelijke toilet. Dit restaurant zit direct naast het havenkantoor.

 

9.   Mag ik een rolstoel meenemen?

Als u (deels) afhankelijk bent van een rolstoel dan is er één boot met een lift aanwezig speciaal voor rolstoelen. U dient dit bij het maken van een reservering te vermelden zodat wij deze speciale rondvaartboot kunnen inzetten. Rolstoelen die niet noodzakelijk zijn aan boord kunnen ingeklapt in het havenkantoor worden bewaard.

 

10.  Mag ik een kinderwagen en of rollator meenemen?

Kinderwagens en rollators mogen niet mee in de rondvaartboten, deze kunnen in het havenkantoor in bewaring worden gegeven.

 

11.  Mag ik mijn paraplu bij slecht weer opsteken in de rondvaartboot?

Er mogen in de open rondvaartboten geen paraplu’s worden opgestoken, dit in verband met de lage bruggen in Den Haag. Daarnaast belemmert u dan het zicht van de mede passagiers en de schipper. Indien het regent krijgt u van ons een regen poncho.

 

12.  Mag mijn hond mee aan boord?

Er mogen geen honden mee op de rondvaartboten.

Als het gaat om een hulphond, mag u de hond meenemen maar dat moet u wel kunnen aantonen middels de registratie hulphond. Vergeet u niet om dit door te geven bij uw reservering.

 

13.  Mag ik eten en/of drinken meenemen aan boord?

Een kleine consumptie voor eigen gebruik is toegestaan aan boord.

Op de overdekte rondvaartboot gelden andere regels, u kunt daar in overleg gebruik maken van onze catering.

 

14.  Mag ik op een andere plaats op- of afstappen?

Bij een reguliere rondvaart waarvoor u een los ticket koopt is het niet mogelijk om op een andere plaats op of af te stappen. Bij de Vlietvaart is het wel mogelijk om op- en af te stappen op diverse locaties. Bekijk hiervoor de informatie over de Vlietvaarten. Uiteraard is het bij groepsvaarten wel mogelijk om een eigen op- en afstapplaats te kiezen.

 

15.  Moet mijn kind een zwemvest aan?

Varen met kinderen is altijd op eigen risico. Wij raden u aan om uw kinderen een zwemvest aan te laten trekken die wij uitlenen vanuit het havenkantoor.

 

16.  Is het makkelijk om in de boot te komen?

Alle open rondvaartboten hebben een trapje met enkele treden. De gids zal u ondersteunen om u aan boord te helpen stappen. De overdekte rondvaartboot heeft meerdere treden.

 

17.  Kan ik in de buurt parkeren?

Parkeren langs de gracht is mogelijk tot maximaal 60 minuten en dus niet aan te bevelen. Wij adviseren u om uw auto te parkeren in de Q-park Veerkaden. Navigeer naar: Amsterdamse Veerkade 30.

 

18.  Is er een P+R in de buurt?

P+R Transferium Hoornwijck is de dichtstbijzijnde P+R en ligt aan de Rijksweg A4 ter hoogte van Rijswijk. U kunt vanaf hier verder reizen met het openbaar vervoer naar het centrum van Den Haag en op zondag ook naar het strand van Scheveningen tijdens de zomermaanden.

Openbaar vervoer vanaf het transferium P+R Hoornwijck naar De Ooievaart

  • Tram 15 (Binnenstad Express) rijdt elke 13 minuten naar het centrum van Den Haag.
  • Tram 5 (Strand Expres) rijdt in de periode begin mei t/m eind augustus alleen op zondag naar Scheveningen (reistijd 30 min).

Zowel HTM lijn 15 als lijn 5 stoppen in de zomermaanden bij halte Bierkade.

 

19.  Welke bus- en tramhalte is dichtbij?

De dichtstbijzijnde tramhalte is op nog geen 100 meter afstand. Bij Halte Bierkade stopt Tram 1 – 5 – 9 – 15

Als u met de bus komt kunt u uitstappen bij Halte Nieuwe Haven. Hier stopt bus 18, 22 en 24. Vanaf de bushalte is het ongeveer 5 minuten lopen.

 

20.  Kan ik op rekening betalen?

Als u een reservering maakt namens een bedrijf, dan kunt u ook op    rekening betalen. Neem hierover contact op met het havenkantoor. Kies in het telefoonmenu voor groepen als het om een reservering gaat voor een privé rondvaart en/of als u catering wenst. Kies voor tickets als u losse zitplaatsen wilt reserveren aan boord.

 

21.  Welke veiligheidsmaatregelen zijn er getroffen?

Alle schippers zijn in het bezit van een geldig vaarbewijs. De kussens waar u op zit zijn gecertificeerde drijfkussens. Voor de kinderen zijn er in het havenkantoor zwemvesten te leen.

 

22.  Wat is het vaarseizoen van de open rondvaart boten?

Het vaarseizoen van de open rondvaartboten is van april tot en met oktober. Vaarten buiten het vaarseizoen zijn op aanvraag.

 

23.  Wat is het vaarseizoen van de overdekte rondvaartboot, de Hadrianus?

Het vaarseizoen van de overdekte rondvaartboot is van april tot en met oktober. Vaarten buiten het vaarseizoen zijn op aanvraag.

 

24.  Welke route wordt er gevaren door de Haagse grachten?

De route van de reguliere vaarten door de Haagse grachten is als volgt:

  • Bierkade
  • Dunne Bierkade
  • Zuidwal
  • Om en Bij
  • Houtzagerssingel
  • Lijnbaan
  • Noord west Buitensingel
  • Noordwal
  • Prinsessewal – Toussaintkade
  • Mauritskade
  • Hooikade
  • Oranje buitensingel
  • Uilebomen – Boomsluiterskade

 

25.  Wat is een groepsvaart? 

Bij een groepsvaart huurt u één of meerdere boten af, exclusief voor u en uw gezelschap. Uiteraard is daarbij een schipper en een gids aanwezig.

 

26.  Wat betekent de MooiWeer-Garantie?

Voor groepsvaarten bestaat de gelegenheid om voor een meerprijs van
€ 25,- per boot onze ‘MooiWeer-garantie’ aan te schaffen. Hiermee geven we u de mogelijkheid om tot drie uur voor vertrek te beslissen of u het weer mooi genoeg vindt om met ons te gaan varen.

Zo niet, dan heeft u het recht de vaart zonder extra bijkomende kosten te annuleren en te verplaatsen naar een andere beschikbare datum.

 

27.  Is er standaard een gids aan boord?

Op elke reguliere rondvaart waarvoor u losse rondvaart tickets koopt is standaard een gids aanwezig. Op de overdekte rondvaartboot is een gastvrouw of gastheer aanwezig.

 

28.  Gaat de rondvaart door bij slecht weer?

Ook bij slecht weer gaat de rondvaart door, alleen als het onweert of erg hard waait zult u van ons bericht krijgen dat de vaart is geannuleerd. U kunt dan kiezen om de reservering te verplaatsen naar een andere datum of dat u uw betaling wenst terug te ontvangen.

 

29.  Hoe laat moet ik aanwezig zijn voor de afvaart?

Het is noodzakelijk dat u een kwartier voor afvaart bij de rondvaartboot aanwezig bent.

 

30.  Hoeveel personen kunnen er aan boord?

Er zijn open rondvaartboten voor 12, 22 en 30 personen. De overdekte rondvaartboot heeft een capaciteit van maximaal 34 personen.

 

31.  Is er een minimum aantal personen nodig voor een rondvaart?

Er wordt niet gevaren als er minder dan 5 personen gereserveerd hebben met een los ticket voor een rondvaart.

 

32.  Ik heb geen internet en/of telebankieren?

U kunt telefonisch een rondvaart ticket reserveren of langskomen in het havenkantoor. Als u telefonisch reserveert dan kunt u uiterlijk tot 1 uur vóór vertrek van de rondvaart uw ticket ophalen bij het havenkantoor. Binnen 1 uur voor vertrek gaan de niet afgerekende maar gereserveerde tickets terug in de verkoop.

 

33.  Waar kan ik de huur- en annuleringsvoorwaarden lezen?

De huur- en annuleringsvoorwaarden van De Ooievaart kunt u teruglezen op: Algemene Voorwaarden.